سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قصه گوی شبی خوشتر از دانش، نیست . [امام علی علیه السلام]
کل بازدیدها:----773125---
بازدید امروز: ----1-----
بازدید دیروز: ----25-----
پایگاه اطلاع رسانی مباشر

 

نویسنده: موسی مباشری
دوشنبه 91/7/17 ساعت 2:56 عصر

سئوال 38

موضوع: ترس از امتحانات

     سلام تشکر می کنم از اینکه پیام من رو می خونید مدت 1 ساله که از امتحان می ترسم از هر نوع امتحانی . چند سال قبل به علت بیماری حافظه من ضعیف شده بود و باید هر مطلبی رو 10 15 بار می خوندم تا از پس امتحان بر میومدم و حالا بهترم اما حالا از تمام امتحانات می ترسم و از شرکت در امتحانات انصراف میدم شدم یه آدم بی مصرف تپش قلب دارم دارو جواب نمی ده مرگ رو ترجیح میدم ودر ضمن قبلا شاگرد ممتاز بودم معدل لیسانسم 5 /18 - چه کنم کمکم کنید ممنونم

پاسخ مشاور

     سلام علیکم .پرسشگر گرامی با توجه به وضعیتی که بیان نمودید لازم است از طریق مراجعه به روانپزشک وضعیت خود را بیشتر ارزیابی نمایید.مطمئنا در این وضعیت راهکارهای خوبی برای تقویت حافظه وجود دارد ودر کنار این توصیه جدی به این مطالب هم توجه نمایید.برخی از راهکارهای تقویت حافظه در واقع کارایی مغز را بالا می برد و برخی دیگر، روشهایی هستند که به ما کمک می کنند تا این نعمت خدادای را تاحدودی ارتقا دهیم.

ذیلا ما به این دو دسته راهکار فهرست وار اشاره می کنیم:
الف) روشهای استفاده درست از حافظه جهت بالابردن کارایی آن:
در زمینه بهبود حافظه یکى از معروفترین روشهایی که روان شناسان براى بهسازى حافظه ابداع کرده‏اند روش «پس ختام» است که توانایى فرد را براى مطالعه و به خاطر سپردن مطالب ارائه شده در یک کتاب درسى و غیره افزایش مى‏دهد نام این روش متشکل از حروف اول شش مرحله آن است:
1- پیش خوانى،
2- سؤال کردن،
3- خواندن،
4- تفکر،
5- از حفظ گفتن،
6- مرور کردن.
در مرحله اول شخص مطلب مورد نظر مثلاً فصلى از یک کتاب را پیش خوانى مى‏کند تا یک برداشت کلى از موضوعات و قسمتهاى مهم آن داشته باشد. این نوع پیش خوانى او را وامى‏دارد که فصل را سازمان دهد این سازماندهى باعث مى‏شود تا وی مطالب خوانده شده را بهتر بازیابى کنند.
مراحل دوم و سوم یعنى «سؤال کردن و خواندن» روى هم رفته یک واحد محسوب مى‏شوند در مرحله سؤال کردن شخص باید درباره هر بخش سؤالهایى طرح کند و در مرحله خواندن باید هر بخش رابه قصد پاسخ دادن به سوالهایى که طرح کرده بخواند.
در مرحله چهارم یا مرحله تفکر به او گفته مى‏شود که هنگام خواندن، ساختن سؤالها و ایجاد ارتباط بین دانسته‏هاى خود درباره مطلب خوانده شده فکر کند.
مراحل پنجم و ششم یعنى «از حفظ گفتن» پس از پایان یک بخش و «مرور کردن» پس از پایان تمام فصل انجام مى‏شود در هر دو مرحله فرد باید سعى کند واقعیت‏هاى اصلى مطالبى راکه خوانده به یاد بیاورد و بار دیگر به سؤالهایى که خود طرح کرده پاسخ دهد.
همچنین رعایت نکات زیر هنگام مطالعه کمک بسزایی در یادگیری و حفظ و بازیابی مطالب است:
1. هنگام مطالعه و بخاطر سپارى مطالب توجه کافى به مطلب امرى ضرورى است چه اینکه اگر هنگام بخاطر سپارى توجه کافى نداشته باشیم مطالب به صورت ناقص رمز گردانى مى‏شود و در نتیجه هنگام بازیابى دچار مشکل خواهیم شد.
2. معنادار کردن مطالب: یکى از بهترین راهها براى یادگیرى و حفظ معنادار کردن است چه اینکه وقتى مطلبى معنادار شد بهتر درک مى‏شود و هر چیزى که درک شود بهتر حفظ مى‏شود بنابراین قبل از فهمیدن مطلبى نباید آنرا حفظ کنیم.
3. سازماندهى کردن مطالب: بسیارى از اوقات مطالب در انبار حافظه وجود دارد و از ذهن ما محو نشده است اما بدلیل عدم سازمان‏دهى آنها در ذهن، در بازیابى آنها دچار مشکل مى‏شویم درست مانند یک کتابدارى که اگر کتابها را روى اصول کتابدارى در قفسه‏ها نگذاشته باشد پیدا کردن آنها براى او غیر ممکن یا بسیار دشوار است بنابراین سازماندهى مطالب هم در بخاطر سپارى و هم در مرحله بازیابى بسیار مفید و مؤثر است .
در صورت سازمان‏دهى شما مجبور نیستید صدها یا ده‏ها کلمه را حفظ کنید بلکه مطالب را به صورت منطقى ابتدا به دو شاخه بزرگ و سپس هر شاخه را به دو یا سه شاخه دیگر تقسیم و بعد از آن زیر هر شاخه 3 الى 4 نوع فلز یا سنگ را قرار مى‏دهید. قطعاً اگر مطالب را ما به صورت اصولى سازمان‏دهى کنیم راحت حفظ و آسان بازیابى مى‏کنیم.
4. توجه به بافت حاکم بر شرایط یادگیرى: ما معمولاً در یک شرایط زمانى، مکانى و با یک حالات هیجانى خاطر مطالب را یاد مى‏گیریم مجموعه این شرایط بر فرایند یادگیرى را «بافت» مى‏گویند. اگر هنگام بازیابى مطالب شرایط خودمان را جورى قرار دهیم که بافت حاکم بر بازیابى شبیه به بافت حاکم بر یادگیرى باشد مطالب یاد گرفته شده را راحت‏تر به یاد مى‏آوریم.
5. تمرین و تکرار مطالب: یکی از نکات مهم در امر حافظه تمرین و تکرار است. به غیر از تعداد معدودی از انسانها که حافظه ی استثنایی دارند، باقی افراد باید مطالب را تمرین و تکرار کنند تا دچار فراموشی و اشتباه نشوند.
6. داشتن نظم و برنامه در هر کاری از جمله تقویت حافظه ا همیت دارد. به عنوان داشتن ساعت مخصوص مطالعه بسیار مفید خواهد بود.
رعایت نکات فوق قطعاً نقش مؤثرى در تقویت حافظه و استفاده بهینه از آن دارد و همینطور رعایت بهداشت مطالعه مانند نور کافى، صحیح نشستن هنگام مطالعه بعد از هر 45 دقیقه مطالعه 10 الى 15 دقیقه استراحت، تمرکز داشتن هنگام مطالعه در حالت آرامش مطالعه کردن و... نیز بسیار مفید است.
ب )راهکارهای درمان فراموشى و تقویت حافظه:
1- پرهیز از خوردن زیاد غذاهاى آب‏دار و غذاهایى که رطوبت بدن را زیاد مى‏کند
2- پرهیز از پرخوابى
3- سحرخیزى و بیدارى بین‏الطلوعین،
4- خواندن دعاهایى که به این منظور وارد شده (در مفاتیح‏الجنان در تعقیبات مشترکه دعایى ذکر گردیده)
5- مداومت بر مسواک زدن،
6- خوردن عسل،
7- خوردن کندر و زنجبیل (به مقدار کم)
8- استراحت کافى و پرهیز از فشار درسى و کارى
9- داشتن ورزش و تفریح
10. خواب به اندازه کافى (حداقل 7 ساعت در شبانه‏روز که 85 درصد آن ترجیحاً شبها باشد).
11. یاد خدا و توکل به خداوند و همین طور توجه به مسائل معنوى نقش بسیارى در آرامش روانى انسان دارد و در حالت آرامش هم بهتر مى‏توان یاد گرفت و هم آسان‏تر مى‏توان به یاد آورد.
12. تغذیه مناسب و استفاده از مواد گلوکزدار مثل خرما، کشمش، انجیر و...
13. کاهش اشتغالات ذهنى
14. حفظ کردن سوره‏هاى قرآن و اشعار مفهوم دار
15. تلاوت چند آیه از آیات نورانی قرآن کریم
پرسشگر گرامی موارد فوق، نکاتی ساده اما مهم را به شما یادآوری می کنند که با وجود ساده بودن نیاز به تمرین و صرف وقت دارند که ما امیدواریم شما نیز با رعایت آنها در زندگی اجتماعی و کارهای خود، به موفقیت های روزافزون دست یابید.


    محل درج سئوال از مشاور -------(پاسخ سئوال پس از یک هفته روی سایت قرار می گیرد) ( )

  • لیست کل یادداشت های این سایت
  • سئوال 62 - ارتباط با مادر شوهر
    پرسشنامه ها
    رمز پیروزى مردان بزرگ
    تکنیک خاموشی
    مشاوره رهنما
    سئوال 61 : لجوج وخودرأی بودن همسر
    معرفی کتاب
    آموزش خانواده
    وقتی کسی را دوست دارید
    آیین همسرداری
    مشاوره اینترنتی
    مشاوره مجازی
    سخن روز
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • parsiblog
  • درباره من

  • لوگوی سایت

  • پیوندهای روزانه

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در سایت

  •  
    یاحق
    خدانگهدار