سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و گفته‏اند که در روزگار خلافت عمر بن خطاب از زیور کعبه و فراوانى آن نزد وى سخن رفت ، گروهى گفتند اگر آن را به فروش رسانى و به بهایش سپاه مسلمانان را آماده گردانى ثوابش بیشتر است . کعبه را چه نیاز به زیور است ؟ عمر قصد چنین کار کرد و از امیر المؤمنین پرسید ، فرمود : ] [ قرآن بر پیامبر ( ص ) نازل گردید و مالها چهار قسم بود : مالهاى مسلمانان که آن را به سهم هر یک میان میراث بران قسمت نمود . و غنیمت جنگى که آن را بر مستحقانش توزیع فرمود . و خمس که آن را در جایى که باید نهاد . و صدقات که خدا آن را در مصرفهاى معین قرار داد . در آن روز کعبه زیور داشت و خدا آن را بدان حال که بود گذاشت . آن را از روى فراموشى رها ننمود و جایش بر خدا پوشیده نبود . تو نیز آن را در جایى بنه که خدا و پیامبر او مقرر فرمود . [ عمر گفت اگر تو نبودى رسوا مى‏شدیم و زیور را به حال خود گذارد . ] [نهج البلاغه]
کل بازدیدها:----773193---
بازدید امروز: ----14-----
بازدید دیروز: ----36-----
پایگاه اطلاع رسانی مباشر

 

نویسنده: موسی مباشری
دوشنبه 91/9/13 ساعت 3:9 عصر

سئوال46

موضوع: خود ارضائی

     سلام من مادر دختری مجرد و 28ساله ام متاسفانه مدتی است که شک کردم دخترم استمنا می کندمیخوام کمکش کنم شنیدم روانشناسا ازروی چشما میفهمن چطوری؟میخوام اول مطمین بشم بعدابرم سراغ درمان چطور میشه فهمید مگه چشما چه تغییری میکنن؟ ممنونم (س ساروی)

پاسخ مشاور

    یکی از آسیب های جدی ای که امروزه برای جوانان عزیز به خصوص در وضعیت فعلی جامعه و دشوار بودن امر ازدواج به وجود آمده است، عادت به خودارضایی است. در زمینه درمان این عادت ناپسند، باید عرض کنیم که تنها راه درمان واقعی آن, ازدواج است. همانگونه که عالمان اخلاقی مطرح نموده اند، هر روش درمانی در اخلاق و خود سازی، مبتنی بر طی کردن سه مرحله "علم، حال و عمل" است، ولی چون مرحله حالت (پشیمانی و ندامت) به صورت انفعال در انسان پدید می آید و در حقیقت بازتاب آگاهی است، این مرحله به صورت یک روش مستقل مطرح نمی شود؛ بنابراین برای خارج شدن از این مشکل، دو روش درمانی "شناختی و رفتاری" پیشنهاد می شود. وظیفه ما دادن آگاهی و شناخت است و کاری که خود شما باید انجام دهید یاد دادن التزام عملی به دستورالعمل ها و به کار گیری دقیق روش های رفتاری ای است که در ذیل ارائه می شود.

خود ارضایی یک انحراف عملی است و باید با عمل و رفتار با آن مقابله کرد و راه درمان آن جز با رعایت دقیق دستورالعمل محقق نمی شود, ولی چون هر عملی نیاز به دانش و اطلاعات خاص خود دارد, بنابراین راه کنترل و درمان این بیماری و عادت زشت نیز بدون کسب آگاهی میسر نیست . آگاهی, ازطریق مطالعه در آثار و اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد، بدست می آید. زمینه های مطالعه عبارتند از:

1- اینکه این عمل به لحاظ شرعی حرام و از نظر اخلاقی گناه محسوب می شود و هر گناهی نور ایمان را تضعیف می کند و باعث تاریکی و آلودگی روح انسان می شود. نوری که انسان بدان نیاز فراوان دارد و در اثر فقدان آن، در قیامت دچار عذاب و حسرت خواهد شد.

2-  مطالعه در پی آمد ها و عواقب سوء آن.

3- آشنایی با روش پیشگیری و درمان.

 کسب آگاهی در موارد یاد شده باعث بیداری انسان می شود و زمینه "توبه, پشیمانی و کنترل آن" را در او فراهم می آورد.

به طور قطع "خود ارضایی" یکی از "گناهان " است . در این زمینه برخی از عالمان دینی و اخلاقی نسبت به کبیره بودن آن نیزتاکید نموده اند. از میان ایشان خصوصا مرحوم شهید آیه الله دستغیب در کتاب خویش" گناهان کبیره" فصلی را گشوده و بر بزرگی آن تاکید نموده است .

از نظر شرعی، ملاک کبیره بودن یک عمل، وعده عذاب از جانب پروردگار می باشد. در این زمینه امام صادق (ع) و در ضمن روایتی از عذابی دردناک برای فاعل آن خبر داده است. آن حضرت(ع) فرموده است: «سه دسته از مردمان اند که خدای متعال در روز قیامت به ایشان نگاه رحمت نمی افکند،  آنها را تذکیه نمی نماید و عذابی دردناک برای ایشان فراهم نموده است: کسی که موی سپید خود را می کند، کسی که با خود نکاح (استمناء) می نماید و کسی که مفعول واقع می شود».

نشانه های خود ارضایی

     این بیماری ضررهای جسمی بسیاری دارد و می‌توان گفت کم‌تر بیماری مثل آن باعث این همه زیان در جسم انسان می‌شود. نمونه‌هایی از بیماری‌های جسمی را که برآمده از خودارضایی است، و تحقیقی که روی 400 نامه از طرف نوجوانان به عمل آمده را بررسی می‌کنیم  .
زیان‌های خودارضایی زیاد
زیان‌های جسمی
  1  / وجود حلقه سیاه و ضعیفی در زیر دو چشم فرد مبتلا؛
  2  / ناآرامی چشم همراه دردهای ملایم در آن و اشک و آلوده بودن پی در پی آن؛
  3  / کف دستان آن‌ها غالباً عرق کرده است؛
4/ضعف، بی‌حالی و بی‌رمقی؛
5/ خواب‌آلودگی و اضطراب؛
6/ رنگ‌پریدگی چهره؛
7/ غمگین و افسرده؛
8/ تمایل به عکس‌العمل‌های مالیخولیایی و وسواسی دارند و مدام از ناراحتی معده و قلب و چشم و گوش گلایه می‌کنند؛
9/ اغلب آن‌ها تنبل و بی‌حال هستند؛
10/ عصبی، تندخو، و زودرنجند؛
11/ بیشتر وقت‌ها در خود فرو می‌روند؛
12/ اعتدال ندارند؛
13/ روی دستگاه تناسلی آن‌ها جای خارش دیده می‌شود؛
14/ شور و نشاط برای بازی و جنب و جوش در آن‌ها دیده نمی‌شود؛
15/ خودخواه، خودبین، عبوس و کم‌رو هستند؛
16/ از اجتماع خود بدبین بوده و قدرت سازش در آنان کم است؛
17/ برای کسانی که ضعیف‌تر هستند لرزش دست و ضعف چشم پدید می‌آید؛
18/ از رؤیا وحشت دارند؛
19/ از دختران گاهی چیزی مانند عفونت ترشح می‌شود (اینگونه دختران به خاطر استمنا و دستکاری پی در پی پرده بکارت خود را از دست داده‌اند)؛
20/ ریزش زود رس موی سر و نازک شدن مو.
البته نشانه‌های این افراد بیش از این تعداد است و بروز دیر یا زود این نشانه‌ها بستگی به توان فرد و نوع غذا و تعداد دفعاتی که این کار ناپسند را انجام می‌دهند دارد. در ضمن این علامت‌ها غالبی است و امکان دارد کسانی هم به طور مادرزادی این خصوصیات را داشته باشند؛ یا یک بیماری دیگر باعث بروز یک یا چند تا از این نشانه‌ها شده باشد؛ از این رو نمی‌توان این نشانه‌ها را یقینی فرض کرد و هرگاه کسی چنین ویژگی‌ای داشت گفت از همین بیماری است


    محل درج سئوال از مشاور -------(پاسخ سئوال پس از یک هفته روی سایت قرار می گیرد) ( )

  • لیست کل یادداشت های این سایت
  • سئوال 62 - ارتباط با مادر شوهر
    پرسشنامه ها
    رمز پیروزى مردان بزرگ
    تکنیک خاموشی
    مشاوره رهنما
    سئوال 61 : لجوج وخودرأی بودن همسر
    معرفی کتاب
    آموزش خانواده
    وقتی کسی را دوست دارید
    آیین همسرداری
    مشاوره اینترنتی
    مشاوره مجازی
    سخن روز
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • parsiblog
  • درباره من

  • لوگوی سایت

  • پیوندهای روزانه

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در سایت

  •  
    یاحق
    خدانگهدار