سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گشاده رویی، دامِ دوستی است . [امام علی علیه السلام]
کل بازدیدها:----772686---
بازدید امروز: ----18-----
بازدید دیروز: ----48-----
پایگاه اطلاع رسانی مباشر

 

نویسنده: موسی مباشری
سه شنبه 91/7/25 ساعت 1:48 عصر

سئوال 39

موضوع: اختلاف نظر وتفاوت یک زوج جوان

 

    باسلام من متولد سال 1360 هستم 5سال پیش با دخترمتولد1367 ازدواج کردم پس از یکسال دوران عقد عروسی کردیم از اول با همسرم مشکل داشتیم هیچوقت نتونستیم با هم حرف بزنیم همیشه میگفتم به او اگه مشکلی داری بگو ولی فکرکن که او افسردگی داشت و نه دکترم می آمد و نه مشکلاتشو برام میگفت اون از سطح زندگی از ما پایین تر بود لذا سعی کردم تو این پنج سال حسابی اونو مسافرت ببرم و اینرو براش جبران کنم . من خیلی عاطفی و با احساسم ولی او سرده ... تو این مدت خیلی تحمل کردم فقط بعضی وقتها که عصبی میشدم و یا کاری می کرد که منو آزار می داد پشت سر پدر و مادر و یا برادرش حرف می زدم و بد و بیرا می گفتم و با او قهر می کردم و نمی توانستم کارای او نو تحمل کنم .......در طول این مدت ایشان بدون اجازه دونوبت منزل را ترک وبه منزل پدرش در استان ...رفته است ودرآنجا مطالبی راعلیه من گفته است ....حالا مرا راهنمایی کنید که زنم مشکل افسردگی داره یا نه با این و جود که اودکتر نمیاد مشاوره نمیاد من هم اعصابم داغون شده راهی به جای ندارم ایا برم ناز کشی یا وضع بدت میشه خواهشاً کاملا منو راهنمای کنید سپاسگزارم .

پاسخ مشاور

       با سلام پرسشگر گرامی در زوج درمانی حضور زوجین برای تحلیل و بررسی نابسامانیهای پیش آمده ضروری است چه آنکه هریک از زوجین قضیه را از زاویه ی خاص خود می بیند و آنرا بر اساس ذهنیات خود که از قبل در ذهن او جای گرفته اند تحلیل می نماید، لذا من ابتدا به فرازهای نامة شما می پردازم و در پایان شماره تلفن کلینیک یک زوج درمانگر بسیار با تجربه را به شما می دهم که در صورت تمایل همراه همسرتان جلساتی با وی داشته باشید البته اگر راضی به این کار نشدند ایشان را تشویق نمایید که نامه ای مفصل به ما بنویسند و در آن به بیان مشکلات بپردازند تا ما بتوانیم با مقایسه دیدگاههای شما راهکارهایی را تقدیم داریم:

شما در نامه ی خود از کلماتی نظیر« از اول با همسرم مشکل داشتیم و...... هیچوقت نتونستیم با هم حرف بزنیم، ......... همیشه میگفتم به او اگه مشکلی داری......» استفاده از چنین کلماتی بیانگر وجو تحریف شناختی در ذهن شما است البته شاید همسر شما نیز از چنین تحریفات شناختی در ذهن خود داشته باشد اما چون ما دسترسی به سخنان او نداریم نمی توانیم در این باره قضاوتی خاص داشته باشیم، باید توجه داشته باشید که کلماتی اینچنین که خبر از قطعی نگری شما در زندگی می دهد، راه را برای اصلاحات بین زوجی می بندد لذا باید سخنان فوق را به بعضی تغییر دهید و بگویید که گاهی اوقات حرف زدن و تفاهم برای ما مشکل شده! و بعضی وقتها مشکل داشتیم و.. زیرا اگر بگویید ما از اول مشکل داشتیم به خودتان نیز توهین کرده اید زیرا اگر چنین بوده چرا با او ازدواج کردید؟ پس یک مزایایی را در همسر خود دیده اید که عقلتان اجازه ازدواج با او را صادر کرده است. گاهی زوجهایی به ما مراجعه می نمایند و مثلا خانم می گوید شوهر من از اول بیشعور بود من در پاسخ می گویم خانم عزیز این طور صحبت نکنید زیرا این حرف توهین به خودتان نیز هست زیرا اگر قبول کنیم که او از اول بیشعور بوده است شما نیز به یک بیشعور بله گفته اید لذا عقل و شعور خودتان نیز زیر سوال می رود.

شما فرموده اید که:« فکرکنم او افسردگی داشت و نه دکترم می آمد و نه مشکلاتشو برام میگفت» در این خصوص باید عرض نماین طبق نظر زوج درمانگران بسیاری از افسردگی هایی که برای زنان ایجاد می شود بخاطر بی ملاحظه گی شوهرانشان است چه آنکه زن و مرد دارای تفاوتهای جنسیتی مختلفی هستند که خداوند حکیم بخاطر وجود مصالحی این تفاوتها را در سرشت آنها ایجاد کرده است و سیستم روانی آنها باهم تفاوت اساسی دارد لذا با آنان هرگز نباید همانند یک مرد بصورت جدی و منطقی رفتار کرد زیرا آنان بیشتر احساسی هستند تا منطقی و برای همین در مقابل برخورد های سخت و غیر قابل انعطاف بهم می ریزند و افسرده می شوند. تحقیقات ثابت کرده اند که مردان بخاطر قوانین روابط را قربانی می کنند اما زنان بخاطر روابط قوانین را قربانی می کنند واین احساسی بودن آنان را می رساند برای همین اگر با منطقی خشک و غیر قابل انعطاف با آنها برخورد کنیم نتیجه آن تلخکامی خواهد بود پس زنان را باید بشناسید و با توجه به مولفه های سیستم روانی شان با آنها برخورد کنید شما می توانید در این رابطه به کتابهایی که در مورد تفاوتهای مردان و زنان نوشته شده مراجعه نمایید.

فرموده اید:« اون از سطح زندگی از ما پایینتر بود لذا سعی کردم تو این پنج سال حسابی اونو مسافرت ببرم و اینرو براش جبران کنم» باید عرض نمایم اگر چه شما قصدتان خیر بوده است اما ممکن است بخاطر ایجاد دو مشکل نتیجه مثبت نبوده باشد1- طبق نظر زوج درمانگران توقعات نابجای زن و شوهر از هم دیگر ریشه بسیاری از مشکلات بین زوجی می باشد لذا شعاری در زوج درمانی معروف است که« توقع ممنوع» توضیح اینکه مثلا شما وقتی برای ایشان یک هدیه ای می خرید توقع دارید که ایشان نیز به دست وپای شما بیفتد و با جان و دل از شما تشکر نماید و شاید ناخود آگاه نیز بر او منت می گذارید و به او می فهمانید که اگر چه شما از طبقه پایین تر هستید ولی من لطف کردم و برای شما یک هدیه خوب و گران خریدم و توقع دارم که شما نیز به گرمی از من تشر کنید و ایشان نیز با خود می گوید عجب مرد خود خواهی است بین زن و مرد که نباید تفاخرات طبقاتی وجود داشته باشد لذا برای انتقام از این تعرض شما به اصالت وی به شما و هدیه ای که برای او خریدید بی اعتنایی می کند و شیطان نیز که منتظر چنین فرصتهایی است به این هم افزایی کمک می کند و در یک آن زندگی مشترک تبدیل به جهنم می شود و شما که با نیت تلطیف روابط اقدام به خرید هدیه کرده بودید از کار خود پشیمان می گردید.
فرموده اید:« من خیلی عاطفی و با احساسم ولی او سرده» باید عرض نمایم که آیا او از اول اینگونه بود و یا بعد از مدتی به تدریج اینگونه شد؟! به نظر می رسد که برخی از برخوردهای غیر منطبق بر اصول تعاملات بین زوجی به مشکل فوق منجر شده باشد که مطالعه کتابهای زیر مفید خواهد بود .

1-تحکیم خانواده، تالیف آیت الله محمدی ری شهری انتشارات حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
2- مدیریت روابط زناشویی، دکتر سید جلال یونسی، انتشارات قطره، تهران

 


    محل درج سئوال از مشاور -------(پاسخ سئوال پس از یک هفته روی سایت قرار می گیرد) ( )

  • لیست کل یادداشت های این سایت
  • سئوال 62 - ارتباط با مادر شوهر
    پرسشنامه ها
    رمز پیروزى مردان بزرگ
    تکنیک خاموشی
    مشاوره رهنما
    سئوال 61 : لجوج وخودرأی بودن همسر
    معرفی کتاب
    آموزش خانواده
    وقتی کسی را دوست دارید
    آیین همسرداری
    مشاوره اینترنتی
    مشاوره مجازی
    سخن روز
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • parsiblog
  • درباره من

  • لوگوی سایت

  • پیوندهای روزانه

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در سایت

  •  
    یاحق
    خدانگهدار