سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه با همنشینِ بد دوستی کند، ایمن نمی ماند . [لقمان علیه السلام ـ به فرزندش ـ]
کل بازدیدها:----773253---
بازدید امروز: ----34-----
بازدید دیروز: ----40-----
پایگاه اطلاع رسانی مباشر

 

نویسنده: موسی مباشری
سه شنبه 91/9/14 ساعت 4:17 عصر

سئوال 50

موضوع :مشکل ترس وخجالتی بودن پسر 25ساله

سلام خسته نباشید...

ببخشید من پسری هستم 25ساله که مشکل خجالتی وترس صحبت کردن درجمع یا کلاس درسی دارم لطفا راهنمایی های لازم را مبذول نمایید. (وحید)

پاسخ مشاور

     وحید جان سلام علیکم خوشحالیم که با شما صحبت می کنیم باید بگویم :ترس چیزی نیست جز یک احساس و هیجان که  آنرا در ذهن خود می پرورانیم. و مشکل از آنجا شروع می شود که این احساسات و هیجانها بر زندگی ما اثر نامطلوب می گذارند. ترس، احساسی است که هر انسانی آن را می‌شناسد. انسان‌ها از آن به‌عنوان احساسی ناخوشایند یاد و از آن دوری می‌کنند، چراکه این احساس بنابر طبیعت خود زمانی ظاهر می‌شود که خطری درونی یا بیرونی فرد را تهدید می‌کند. این احساس به شکل علایم مختلف جسمی و روانی ظاهر می‌شود، مانند تپش قلب، تنگی نفس، احساس گرگرفتگی، سرخ شدن صورت، ترشح زیاد عرق و غیره.  ترس یک واکنش احساسی به تهدید یا خطر است. ترس را از اضطراب، که معمولاً بدون وجود تهدید خارجی رخ می‌دهد، باید جدا دانست. علاوه بر این ترس با رفتارهای خاصِّ فرار و اجتناب مربوط است، در حالی که اضطراب ناشی از تهدیدهایی‌است که مهارناپذیر و اجتناب‌ناپذیر تلقی می‌شود. ترس معمولاً با درد ارتباط می‌دارد. مثلاً کسی از ارتفاع می‌ترسد، چه، اگر در افتد آسیب جدی خواهد دید یا حتی خواهد مرد. بسیاری از نظریه‌پردازان، چون جان برودس واتسن و پال اکمن، پیش نهاده‌اند که ترس یکی از چند احساس بنیادین و فطری‌ است (نظیر شادمانی و خشم). ترس از سازوکارهای بقاست و معمولاً در پاسخ به یک محرک منفی خاص روی می‌دهد.شاید بخشی از کم رویی شما ریشه در ساختار ژنتیکی تان داشته باشد. اما به نظر برخی از صاحب نظران  یادگیری ( اکتساب از محیط) خیلی مهمتر است. چه بسیار افرادی با نشاط  و سلامتی بوده اند که، بخاطر زندگی در محیطی خاص یا بخاطر درگیر شدن با شرایطی آسیب زا، شخصیتشان به کلی دگرگون و ویران شده است. البته عکس این مورد هم صادق است! افراد ساکت، ترسو، گوشه گیری هم هستند که در اثر تماس با محیط مناسب به افرادی اجتماعی تبدیل شده اند. کسانی که به جنون یا توهم دچار باشند هم می توانند خوب شوند... البته به شرطی که ابزار صحیح در اختیارداشته باشند  .

    ما می‌توانم دوستان خوبی داشته باشم و رابطة صمیمانه با آنها برقرار کنم. این جملات را دایم تکرار کنید، حتی در مواقعی که در جمع دوستان هستید. این جملات در ذهن خود مرور کنید  .  همیشه و به خصوص در مواقعی که در جمع دوستان هستید؛ تبسمی بر لب داشته باشید! لبخند زدن و متبسم بودن باعث آرامش درونی و بهبود روابط اجتماعی شما می‌شود  . سعی کنید در برقراری ارتباط با دیگران ابتکار عمل را به دست بگیرید. هنگامی که در جمع دوستان هستید، سؤالی بپرسید، نظر خود را راجع به موضوعی ابراز نمایید، احوال آنها را جویا شوید  . کوشش کنید که بیش از حدّ گرفتار آداب و رسوم و تعارف و تکلّف نباشید و این البته به تمرین‌های اولیه نیازمند است. قدم ابتدائی را بردارید. آداب و رسومی که به روشنی بی‌محتوی بوده و دست و پاگیر هستند را کنار بگذارید و آرام‌آرام به سراغ بقیه این نوع آداب بروید. بسیار راحت و ساده و بی‌تکلیف با دیگران ارتباط برقرار کنید. از کلمات و جملات ویژه که از گفتن آنها احساس خجالت می‌کنید، جداً پرهیز کنید  .  اگر در برخوردهای مستقیم و رو در رو با دیگران احساس خجالت می‌کنید و نمی‌توانید نظرات خود را به خوبی بیان کنید، با دوستان‌تان تلفنی صحبت کنید  .  سعی کنید همیشه ظاهر ساده و آراسته داشته، در سلام کردن به دیگران پیشقدم باشید. با افراد غریبه در مغازه، اتوبوس، کتابخانه، پارک و... صحبت کنید. و شما خود در برقراری ارتباط و شروع صحبت با دیگران، با رعایت ادب و کلمات و رفتار مطلوب اجتماعی پیشگام باشید  . با اشخاص مختلف، اعم از کوچک و بزرگسال وقت ملاقات بگذارید، سعی کنید برای هر ملاقات چیزی برای گفتن یا نشان داشته باشید. مثلاً می‌توانید برای این کار کتاب و مجله‌ای جدیدی را بخوانید و اطلاعات خودتان را بیشتر کنید. در امور سیاسی و اقتصادی جامعه، معلومات بیشتری کسب کنید، خاطرات و تجارب جالب خود را مرور کنید و برای بازگویی آنها در جمع دوستان‌تان آمادگی داشته باشید. در این صورت هم دوستان تازه‌ای پیدا می‌کنید و هم احساس خجالت و کمرویی شما از بین می‌رود  .  همیشه با مقدمه‌ای کوتاه و جالب صحبت خویش را آغاز کنید، و ارتباط چشمی‌تان را حین سخن گفتن به‌طور کاملاً واقعی با دوستان خود، حفظ کنید  .  به هنگام گوش دادن به سخنان طرف مقابل، سعی کنید همواره شنوندة فعالی باشید و با دقت کامل به صحبت‌های وی گوش دهید. به هنگام لزوم سؤالاتی مطرح کنید، و دربارة دیدگاه‌های گوینده اظهار نظر کنید و توضیح بیشتری بخواهید  .

 در ادامه نکاتی را برای درمان این رفتار بیان می کنیم:

1-     فهرستی از همه ویژگی های خوب تهیه کنید . این کار به شما کمک میکند تا با عوامل تضعیف کننده مبارزه کنید .

2-  از قبل برنامه ریزی کنید . اگر قرار است وارد جمعی شوید ، درباره نکته های قابل بحث فکر کنید ، حتی متن گفت گوها را بنویسید و تا زمان رفتن ، آن را مرور کنید . با این کار ، بیشتر احساس میکنید که میتوانید از عهده حضور در آن موقعیت اجتماعی برآیید .

3-  سعی کنید پاسخ دیگران را بدهید و نگاهتان با دیگران بر خورد کند . لبخند بزنید ، تعارف و احوال پرسی کنید . اگر سعی کنید با دیگران معاشرت کنید ، آنها هم به شما احترام خواهند گذاشت . افراد خجالتی اغلب اشتباها متکبر و مغرور تلقی میشوند ، زیرا احساس ناراحتی آنها سبب میشود خود را از دیگران دور کنند . اگر خود را وادار کنید تا به دیگران پاسخ دهید ، آنها هم به شما پاسخ میدهند و عکس العمل مثبتی را که شما برای غلبه بر ترستان نیاز دارید ، به شما خواهند داد .

4-  صحبت کردن در جمع را یاد بگیرید ، اگر از حرف زدن در اجتماع میترسید ، خود را آموزشدهید یا در کلاس های عمومی شرکت کنید ، این باعث میشود تا شما بر ترس خود غلبه کنید .

5-  هرگز به فرزندتان نگویید : " خجالتی " اگر فرزند خجالتی دارید ، هرگز در حضورش بهکسی نگویید که خجالتی است . این کار اصلا کمکی نمیکند .

6-     دارو درمانی کنید : اگر نکات بالا به شما کمک نمیکند ، با نظر پزشک از دارو های مناسب استفاده کنید .

7-  روان درومانی کنید ، اگر خجالت واقعا شما را آزار میدهد ، روان درمانی کنید . زیرا یافتن علت احساس بی اهمیتی شما و منشا آن یه درمان این حالت کمک فراوانی میکند.

8- لیستی از نقاط مثبت و خوبی های خود را تهیه کنید و سعی کنید هر روز مرور کنید و نادیده، بی ارزش و بی اهمیت نکنید.

9-سعی کنید خودتان را به عنوان یک انسان تحویل بگیرید و به خودتان احترام بگذارید و به هیچ وجه و در هیچ موقعیتی خودتان را سرزنش نکنید.

10-  قبل از وارد شدن به جمع سعی کنید برای عادی شدن و ایجاد جو صمیمانه شوخی کنید.

11-  قبل از شروع جلسه سعی کنید که تمامی عضلات را منقبض کرده و شل کنید و سعی کنید که این وضعیت با نفس کاملا عمیق باشه بعد تمام عضلات را شل نگه دارید.

12- سعی کنید در مکانی دراز کشیده و خود را در کنفرانس تصور کنید و یا در جایی که معمولا از صحبت کردن هراس دارید و با چشمانی بسته یک موقعیت موفقیت آمیز را در تصورات خود ترسیم کنید و با تمرین پیاپی روزی یک بار انرژی و انگیزه مقابله با اضطراب اجتماعی را در واقعیت را پیدا خواهید کرد.

13-  قبل از شروع سعی کنید به شدت با افکار منفی مانند خراب می کنم، دیگران مسخره ام می کنن و... مبارزه کنید. و سعی کنید به جای فکر کردن به این مسایل با خودگویی مثبت، مانند من موفق می شوم و می توانم صحبتم را به دیگران برسانم و...

14- سعی کنید با توجه گردانی و تمرکزیابی به موضوع جلسه و صحبت های دیگران از ورود افکار منفی و اضطراب درونی جلوگیری به عمل آورید.

15-  بعد از اجرای کنفراس و صحبت در جمع از هجوم افکار خود سرزنشی جلو گیری کنید و با خود بگویید بهترین کنفرانس را داشته اید و به شدت خودتان را تحویل بگیرید.

16- پرکاری و کم کاری تیروئید خود را حتما بررسی کنید.

17- ورزش و تحرکات بدنی را هر روز انجام بدهید و در صورت امکان هفته ای یک بار شنا داشته باشید.

18-  سعی کنید برای اینکه جرأت خود را امتحان کنید در جمع های کوچک و خودمانی صحبت کنید و تمرین کنید.

در پایان خاطر نشان شود که اگر کمرویی توسط خود فرد قابل رفع نباشد حتما باید با رواندرمانی و مشاوره روی آن کار شود.زیرا کمرویی ریشه در عوامل دیگر شخصیتی مثل عزت نفس ضعیف دارد.تا عزت نفس یا همان حرمت ذات تغییر نکند در کمرویی شما تغییری ایجاد نخواهد شد.


    محل درج سئوال از مشاور -------(پاسخ سئوال پس از یک هفته روی سایت قرار می گیرد) ( )

  • لیست کل یادداشت های این سایت
  • سئوال 62 - ارتباط با مادر شوهر
    پرسشنامه ها
    رمز پیروزى مردان بزرگ
    تکنیک خاموشی
    مشاوره رهنما
    سئوال 61 : لجوج وخودرأی بودن همسر
    معرفی کتاب
    آموزش خانواده
    وقتی کسی را دوست دارید
    آیین همسرداری
    مشاوره اینترنتی
    مشاوره مجازی
    سخن روز
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • parsiblog
  • درباره من

  • لوگوی سایت

  • پیوندهای روزانه

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در سایت

  •  
    یاحق
    خدانگهدار