سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، جوان توبه کار را دوست دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
کل بازدیدها:----773195---
بازدید امروز: ----16-----
بازدید دیروز: ----36-----
پایگاه اطلاع رسانی مباشر

 

نویسنده: موسی مباشری
چهارشنبه 91/9/15 ساعت 11:5 صبح

سئوال 51

موضوع : درمان نگرانی روحی روانی یک دانشجوی حوزه

   با عرض سلام وخسته نباشید خدمت مشاور محترم ببخشید بنده  سطح 3 حوزه درس میخوانم وترم سوم هستم ولی متاسفانه  این ترم با وجود اینکه نزد روانپزشک رفتم و دارو هم مصرف میکنم اصلا قادر به درس خواندن نیستم و با توجه به اینکه در اخر دی ماه امتحان دارم نگران این هستم که نتوانم درس بخوانم و درسهایم را نمره نیاورم لطفا راهنماییم کنید که چه کار کنم تا بتوانم درسهایم را خوب بخوانم ونتیجه خوب بگیرم؟

پاسخ مشاور

    خواهر گرامی شما اگر داروهایتان را مرتب وطبق دستور پزشک مصرف کنید تقریبا نیمی از درمان را طی کرده اید واما نیمه دیگر درمان شما تنظیم رفتار وبرنامه رفتاری شماست که باید به هر دوموضوع دقت زیادی داشته باشید مشکل شما قابل حل است ولی باید به موارد زیر دقت زیادی داشته باشید:

-  شما نباید به هیچ وجه از بیماری خود احساس شرمندگی کنید.

- امید خود را به خدا از دست ندهید وهموار بیاد خداباشید.

- طبق جدول زمانبندی که پزشکتان تنظیم کرده به پزشک مراجعه ودر مصرف داروهایتان حساس باشید.

- توصیه دیگر ما به شما این است که به خودتان حرف های امیدوارکننده بزنید. شما می توانید این حرف ها را بر روی کاغذ بیاورید و هر روز بخوانید. حتی اگر خودتان به این حرف ها اعتقادی نداشته باشید ترک آنها نتایج مثبت زیادی خواهد داشت.

- رفتار دوستانه ای داشته باشید محبت کردن به مردم از نظر روحی تأثیرات مثبت زیادی دارد.

- بدترین کاری که شما می تواند انجام دهد این است که تنها بماند.سعی کنید به طور متعادل با افراد دیگر باشید

- در یک کلاس هنری یا ورزشی ثبت نام کنید ومرتب ورزش کنید.

-  دوستان تان را برای صرف ناهار به خانه دعوت نمایید و یا به عیادت سالمندان و بیماران بروید.

- خندیدن را از یاد نبرید به تماشای فیلم های کمدی و مطالعه کتاب های سرگرم کننده بپردازید. بهترین کار این است که به همراه دوستان تان بخندید. خندیدن روی مواد شیمیایی مغز تأثیر مثبت می گذارد و باعث می شود احساس خوبی پیدا کنید.

- وقتی شما دیگران را شاد می کنید، این شادی به سوی خودتان برمی گردد.

- فعالیت های بدنی را از یاد نبرید از قدیم گفته اند: «فکر سالم در بدن سالم است»، فعالیت بدنی در سلامتی نقش مهمی دارد. حتی یک پیاده روی ساده، تنفس هوای تازه و تماشای زیبایی های طبیعت بسیار مفید است.

- میان «تنهایی» و «در جمع بودن» تعادل برقرار کنید

- اشتباهات دیگران و خودتان را ببخشید اگر اشتباهات دیگران را ببخشید احساس آرامش خواهید کرد.

درزیر نکاتی برای مطالعه بهتر مطرح می شود که با استفاده از آن بسیاری از نگرانی شما برطرف می شود(آفتاب)
  1  ) برای انجام مطالعه باید برنامه ثابت هفتگی داشته باشیم که  در آن برنامه ساعتها و سهم هر درس تعیین شده باشد و به آن برنامه متعهد و پایبند  باشیم  .
  2  ) اصل یادگیری با فاصله استراحت را فراموش نکنیم، یعنی هر 45 دقیقه  مطالعه حدود 15 دقیقه استراحت  .
 3) همیشه در فضای فیزیکی مناسب (نور، دما وجریان هوا) مطالعه کنیم و بهتر است سعی کنیم محل مطالعه ثابت باشد؛ یعنی هر روز جاعوض نکنیم و از خوابیدن و دراز کشیدن یا لم دادن در هنگام مطالعه پرهیز شود؛ زیراباعث کاهش تمرکز و ایجاد خواب آلودگی خواهد شد.
4) قبل از خواندن هر فصل کتاببرای خود زمان مناسب تعیین کنیم؛ زیرا این کار باعث سرعت و پایبندی به مطالعه خواهدشد.
5) در هنگام خستگی، گرسنگی و کسالت نباید مطالعه کنیم؛ زیرا شرایط مفیدینیست و با توجه به همین موضوع نباید مطالب برای شب امتحان انباشته شود؛ چون از خوابو استراحت کاسته می شود و در نتیجه مطالعه مفید و مؤثر سیر نزولی پیدا خواهد کرد ونتیجه فشار مطالعه در شب امتحان هر چند ممکن است شما را راضی کند، اما کاملاً سطحیو گذرا بوده و مطالب بزودی فراموش خواهد شد.
6) با توجه به این که عموماًانتهای شب و آغاز صبح زمان مفیدتری برای مطالعه هستند، اما شما باید خودتان بهترینزمان مطالعه را برای خود شناسایی کنید؛ یعنی این که مثلاً چه زمانی را بهتر میتوانید مطالعه کنید؟ یا چه زمانی برای مطالب حفظ کردنی بهتر است؟ و یا در چه زمانیمطالب حل کردنی را با دقت و سرعت بیشتری حل می کنید و خلاصه این که در چه ساعتهاییو حالاتی چه درسهایی را بهتر یاد می گیرید؟
7) برای داشتن حافظه بهتر و یادگیریمؤثرتر به داشتن خواب کافی توجه داشته باشید؛ زیرا مقدار خواب مناسب لازمه یادگیریو عملکرد خوب مغزی است.
8) در هنگام مطالعه سؤالهایی برای خودتان در مورد آندرس داشته باشید و برای به دست آوردن پاسخ آنها یک مطالعه هدفمند داشته باشید. مطالب مورد مطالعه را به مطالب قبلی آن درس ربط دهید و آنچه را می خوانید موردارزشیابی قرار دهید؛ زیرا این فعالیت پرسش و پاسخ درونی می تواند خواندن را مفید ومؤثر نماید.
9) برای موفقیت بیشتر سعی کنید آموخته هایتان را تثبیت نمایید؛یعنی در اوقات به اصطلاح مرده مثلاً زمان ایاب و ذهاب مدرسه به تفکر و بررسی مطلبیبپردازید که این کار می تواند از طریق مباحثه با یک همکلاسی انجام شود.
10) مطالب را سازماندهی و دسته بندی کنید حتی بهتر است که به آنها کد و رمز بدهید؛ یعنیبا اختصار کردن رئوس مطالب و تعاریف و یا به هر نحو مطلوب دیگر، باید مطالب منظمشود.
11) مرور کردن از اصول مطالعه مؤثر است که باید در فواصل مختلف و منظممطالب مرور شود.
12) سعی کنیم در مطالعه سرعت، دقت و درک مناسب داشته باشیم ودیگر این که مطالب به خاطر سپرده شده را برای بازیابی تمرین کنیم.
13) بایدفصلها و بخشهای کتاب را به قسمتهای کوچکتر تقسیم کرد و تقسیمات کوچک را دقیقفراگرفت.
14) سعی نماییم نگرش به تمام درسها داشته باشیم و این را یقین بدانیمکه هر مطلب و درسی جنبه های مثبتی دارد و ما باید نگرش منفی خود را درباره آن تغییردهیم.
15) سعی و تمرین کنیم که هر درس را فقط یک بار و دقیق فرابگیریم؛ یعنیذهن را شرطی کنیم و سطح توانمندی ذهن را بالا ببریم که نیاز به چندین بار مطالعهنباشد.
16) این اصل را به یاد داشته باشیم که خوب خواندن هنر است، نه زیادخواندن.
17) باید بدانیم که استعداد به همراه پشتکار و تلاش می تواند نتیجهخوبی به بار آورد، یعنی استعداد و پشتکار دو روی سکه موفقیت هستند.


    محل درج سئوال از مشاور -------(پاسخ سئوال پس از یک هفته روی سایت قرار می گیرد) ( )

  • لیست کل یادداشت های این سایت
  • سئوال 62 - ارتباط با مادر شوهر
    پرسشنامه ها
    رمز پیروزى مردان بزرگ
    تکنیک خاموشی
    مشاوره رهنما
    سئوال 61 : لجوج وخودرأی بودن همسر
    معرفی کتاب
    آموزش خانواده
    وقتی کسی را دوست دارید
    آیین همسرداری
    مشاوره اینترنتی
    مشاوره مجازی
    سخن روز
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • parsiblog
  • درباره من

  • لوگوی سایت

  • پیوندهای روزانه

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در سایت

  •  
    یاحق
    خدانگهدار