سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند متعال، کسی را که در زندگی اش بخیل است و به هنگام مرگش بخشنده می شود، دشمن می دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
کل بازدیدها:----772731---
بازدید امروز: ----63-----
بازدید دیروز: ----48-----
پایگاه اطلاع رسانی مباشر

 

نویسنده: موسی مباشری
شنبه 89/8/15 ساعت 11:52 عصر

علایم بیش فعالی

یک کودک بیش فعال در وهله اول در مقایسه با کودکان هم سن و سال خود جنب و جوش و تحرک بیشتری دارد. معمولا نمی تواند یک جا بنشیند و اگر مجبور شود مدام وول می خورد. دوست دارد از بلندی بالا برود و شکایت دائمی والدین این است که دائما سعی می کند از ارتفاع بالا برود. زیاد صحبت می کند و وقتی از خواب بیدار می شود گویی باتری اش به کار می افتد و زمانی که می خوابد گویی باتری اش تمام شده است. علایم تکانشگری در کودک بیش فعال به این ترتیب است که کودک قادر نیست قبل از انجام کار به عواقب آن فکر کند. به خاطر همین ممکن است کارهای خطرناک انجام دهد. به عنوان مثال ممکن است در خیابان ناگهان دست مادر را رها کند و وسط خیابان بدود تا به چیزی که آن طرف خیابان مورد علاقه اش بوده، برسد. معمولا دوست ندارد صبر کند تا حرف دیگران تمام شود بنابراین معمولا وسط حرف دیگران می آید تا حرف بزند.صبر کردن در صف هم برای آن ها مشکل است و عادت دارند قبل از شنیدن سوال به صورت کامل پاسخ دهند.استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره نقص تمرکز و توجه توضیح می دهد: نقص تمرکز و توجه باعث می شود حواس کودک به طور طبیعی زودتر پرت شود. به عنوان مثال به هنگام انجام تکالیف حوصله ندارد تا آخر آن را انجام بدهد و مدام بین انجام تکالیف سرش را با کارهای دیگر گرم می کند و والدین مجبورند آن ها را تا اتمام تکالیف همراهی کنند. اشتباهات آن ها اغلب ناشی از بی دقتی است و بسیار فراموشکار هستند و وسایل خود را به کرات گم می کنند. یکی دیگر از علامت های مهم نقص توجه و تمرکز این است که وقتی با او صحبت می شود گویی نمی شنود، حتی والدین در سن پایین تر می ترسند که شنوایی کودک مشکلی داشته باشد، در صورتی که مشکل شنوایی وجود ندارد و کودک به علت اختلال تمرکز و توجه نمی شنود.تشخیص این عارضه با بررسی فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان امکان پذیر است و آگاهی والدین و معلم درباره این عارضه بسیار مهم است. علایم این عارضه قبل از ? سالگی در کودک قابل شناسایی است.علت اختلال ADHD صددرصد شناخته شده نیست اما تحقیقات نشان داده که این اختلال می تواند جنبه ژنتیکی داشته باشد و دیده شده که در دوقلوهای تک تخمکی میزان بروز اختلال بیشتر از دوقلوهای ? تخمکی است و از طرفی اختلال در خانواده یک کودک بیش فعال سابقه دارد.

هم چنین مشخص شده که قسمت هایی از مغز که در مهار محرک های نامربوط محیطی نقش دارد، در این کودکان کمتر از دیگر همسالان فعال است و نقص در تنظیم مواد شیمیایی در مغز این افراد نیز وجود دارد که خوشبختانه با درمان های کنونی این نواقص قابل کنترل است.مطالعات زیادی درباره نقش عوامل محیطی و تغذیه ای در بروز این عارضه انجام شده که نشان می دهد مواد غذایی نمی توانند علت اصلی بروز این اختلال باشند اما کمبود پروتئین و مصرف فراوان کربوهیدرات ممکن است در تشدید علایم بیش فعالی نقش داشته باشد.درباره سیر این اختلال باید گفت که بیش فعالی قبل از ? سالگی شروع می شود و تا ?? سالگی ادامه پیدا می کند. حدود ?? درصد موارد بیش فعالی پس از ??سالگی خود به خود بهبود پیدا می کند و کودک جنب و جوش عادی پیدا می کند و نقص تمرکز و توجه او از بین می رود. اما در ?? تا ?? درصد تا سن بزرگسالی ادامه پیدا می کند که از آن به عنوان «اختلال بیش فعالی و نقص تمرکز و توجه بزرگسالی» یاد می کنیم.


    محل درج سئوال از مشاور -------(پاسخ سئوال پس از یک هفته روی سایت قرار می گیرد) ( )

  • لیست کل یادداشت های این سایت
  • سئوال 62 - ارتباط با مادر شوهر
    پرسشنامه ها
    رمز پیروزى مردان بزرگ
    تکنیک خاموشی
    مشاوره رهنما
    سئوال 61 : لجوج وخودرأی بودن همسر
    معرفی کتاب
    آموزش خانواده
    وقتی کسی را دوست دارید
    آیین همسرداری
    مشاوره اینترنتی
    مشاوره مجازی
    سخن روز
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • parsiblog
  • درباره من

  • لوگوی سایت

  • پیوندهای روزانه

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در سایت

  •  
    یاحق
    خدانگهدار